onsdag 15 oktober 2008

Viltspår

Idag la jag ut viltspår. Hade tinat tre klövar så jag la ett 300 meters och två 600 meters som fick ligga i 5-6 timmar.
Emma med bedlingtonsen Casper och Grynet hängde på sen när det var dags att ta spåren. Jag värmde upp Fritz med 300 meters. Hade lagt säkert ett 30 meters bloduppehåll där samtidigt jag hade gått åt sidorna lite för att se om han spårade mig eller klöven. Det gick saktare över det här partiet, men han spårade noga coh bra och definitivt inte efter mig. Man ser att han får jobba mycket mer när de har legat några timmar än när det bara har legat en timme. Så det är jätteroligt att se hur han använder hjärnan =)

Det andra spåret hade han lite mer problem med, eller bara ett egentligen. Han missade helt en böj på en myrmark och fortsatte rakt fram istället ca 20 meter.
Sen stannade han och tittade på mig.
Jag låtsades som ingenting och tittade upp i himlen.
Så fortsatte han igen men gick som bara i cirklar.
Stannade igen och tittade på mig.
Jag tittade bort.
Sen stod han säkert i 2 minuter och tittade på mig innan han förstod att han inte skulle få någon hjälp alls av mig. Upp med näsan i vädret, kolla läget, sen ner igen och mot spåret igen, och efter det gick det jättebra. Märkte på honom att han tyckte att det var långt och att han blev trött, men han är verkligen jätteduktig! Jag blir så stolt och förundrad över att hundar kan spåra så bra. Jag tycker att det ska vara omöjligt att hålla reda på! Kändes skönt att han också fick veta att om han tappar bort sig så får han reda ut det själv. Ska börja lägga med ännu längre liggtid så kanske vi kan ta anlagsprovet till våren. Skulle vara roligt.

Casper tog sitt jättebra också, fast han gillade inte att gå på myrmarken. den var ju så kall och blöt, så han tog lite omvägar för att undvika det djupaste vattnet, men återvände till spåret direkt sen. Sötaste Casper :)

När jag lagt alla spåren så fick skruttarna promenera lite. Hade kameran med mig också för en gångs skull =)



Fritz och favvopipen



Jag hinner först! Fritz hänger inte med i svängarna



Rör inte min pip!




Mina änglar. De ger mig så mycket!

2 kommentarer:

sabine sa...

Hejsan!

Kul med viltspår,jag hade velat testa det med Keido..jag tror han hade gillat det!Försöker ju hitta något som passar dn dromedaren;)

Vilka fina bilder..Focus ser jättego ut!Fin ögonfärg han har fått..ser lite sådär mystisk ut i blicken.Det gillar jag!Och Fritz verkar vara en pärla!

Synd att vi inte ses på malmö valp men det kommer väl säkert fler tillfällen och vapträffar!

Kram från Sabine med resten:)

Sandra sa...

Focus kan ju få vem som helt att smälta... :)