söndag 26 oktober 2008

Utgång på NH och första vinterträningen

Jag och Sanna drack lite vin igår och pratade om livets allvar, gjorde oss fina, och cyklade i spöregnet till NH där vi har tänkt ta en öl och sen gå vidare till Corona. Vi satte oss vid ett bord med var sin kall och pratade ännu mer.
En kille kom och frågade om vi ville göra sällskap med honom och hans kompisar, vilket vi gjorde eftersom att vi är så artiga. Vilket trevligt och roligt gäng det var! Sånt där kan jag tycka är jättekul. Att bara fråga så där och så blir det klockrent! Sen att 2 av de 4 bodde på Nydalahöjd också var rätt kul.
Blev faktiskt lite småförtjust i en av dem.

Jag tog det väldigt lugnt med alkoholen eftersom att vi skulle frakta alla agilityhinder till Vindeln (ligger 5,5 mil utanför Umeå) dagen efter, dvs idag. Allting gick väl i stort sett utan större problem och vi körde vårat första vinterpass i ridhuset.
För mig och Fritz gick det väl lite sådär.. Han var så sjukligt taggad att han inte lyssnade alls utan bara tog det hinder som var närmast i en rasande fart i början. Sen efter han lugnade han ner sig och blev riktigt följsam faktiskt. Då är det roligt vill jag lova!
Gansterhunde Focus följde också med, och givetvis skällde och gnällde samt ylade han allt vad han kunde i början. Han lugnade ner sig lite efter ett tag, men det ekar ju så mycket i ett ridhus och jag höll på att tappa besinningen, så jag tog in buren i ridhuset och täckte för den och vips så blev det tyst på lillskiten =) Då la han sig ner och somnade med en gång.
Jag tog faktiskt ut honom och körde medan Fritz vilade. Jag lägger ner pinnarna på marken på hindrena för att han ska lära sig att det är mellan stöden och över pinnen han ska, och så kör jag lite tunnlar. Det roliga är att även om det inte är mer än 2-3 cm höga hinder så tar han som ändå ett skutt över dem :). världens raketfart genom tunnlarna och man ser att han tycker att det är roligt.
Tränade lite stanna kvar. Gick förvånansvärt bra med tanke på att det var så mycket liv och spring på sidan om.
Sen så tog jag lektion ett med slalom. Det gick faktiskt. Han gjorde ändå rätt 50% av gångerna på ett 4-pinnarsslalom. Jag tycker att man ser på honom att han blir stolt när han klarar. Han lyser som upp på något konstigt vis. Får fortsätta nöta lite här hemma också så får vi se hur det går nästa träning om ca 3 veckor.

Nu är jag helt slut och önskar att klockan var läggdags!

Ska kanske berätta också att nu när Focus fyller vecka, så väger han 12.1 kg, har tappat 7 tänder, älskar alla människor och hundar, och är klassad som rumsren i hemmiljö :)

3 kommentarer:

Jossan sa...

Ja visst blir man förbannad! Jag vet att Dexter inte skulle göra nåt, men de hundarna som kommer fram brukar alltid mucka och lillskiten blir verkligen jättearg! Tyvärr för han ju över detta så mkt på Stella att vi försöker att när det är möjligt aldrig promenera med dem två ihop. Tråkigt, allt för lite feluppfostrade hundars skull..Det är så kul att läsa om eran agility träning/tävling och jag bara längtar ännu mer till våran kurs sm ju faktiskt börjar snart! Har börjat busa lite med Dexter på lekplatser med att hoppa hinder, gå balansbommer och sånt där och han tycker att det är skitroligt! Kramar från Götet

Anonym sa...

äntligen kan jag också kommentera:) Jag är ju faktiskt här och läser då och då! Stort Grattis till både uppflytt i agiliy och superresultatet i lydnaden. Vilken stjärna han har blivit. Skit söta bilder också.
/Maria och Donna

Sandra sa...

Kul att lillgrabben tycker det är så kul med agilityn redan och att han är så duktig!!!