måndag 20 oktober 2008

Lydnadsträning

Jag hade två korta träningspass med Fritz idag. Första körde jag med honom ensammen på gräsmattan nedanför oss.
Det gick faktiskt bra. Jag har ju börjat lite smått med momenten från tvåan också.

Fjärren. Förut förstod han inte att han skulle upp från liggande till sittande om jag inte stod just framför honom. Nu kunde jag förflytta mig två meter bort i alla fall, så det tar sig. Vi har ju lång tid på oss att träna, så vi tar det lite lugnt och provar bara lite smått.

Inkall med ställande. Vi provar lite smått. Jag springer baklänges och leker mest och säger stanna och fortsätter själv, och hör och häpna, han stannar efter bara två steg! Det blir säkert bra till man börjar träna det på riktigt. Ville bara ha en lite koll på hur säker han är så jag kan lägga upp träningen till senare.

Vänter om halt. Vi missade ju lite på det förra tävlingen, så nu har vi tränat ganska mycket sånt, och det har gett oväntat snabbt resultat. Han är mycket mer alert på hur jag rör kroppen (kanske för att jag tänker på det mer nu också).

Läggande och ställande kör jag lite hela tiden, och jag tycker mig se att det går snabbare på båda momenten, och jag försöker att inte titta bak, men det är så svårt när man tränar själv.

Inkallning. Kör vi mest för att han tycker att det är roligt. Han kommer i full fart och sätter sig 95% av fallen i en bra position.


Efter skola, middag och lite städning frågade Jenny med Rask om vi skulle träna lite. Jag kände att Fritz skulle ha lite mer att ge, samt att jag vill passivitetsträna Focus så vi drog iväg till en rätt stor gräsyta vid gamla ungdomspsyk.
Jag körde bara lite med Fritz för att jag redan hade kört honom lite. Enda som var lite klurigt för honom nu var när vi gick fot mot Rask och Jenny. Då tappade han ganska mycket fokus på mig, men efter några ordentliga belöningar när han tittade upp så var det ett mycket mindre problem.

Focus däremot... Herregud vad han kan gnälla och skälla!!
Jag band upp honom vid ett träd i närheten, slängde ut lite godis på marken så han skulle ha något att göra. Men så fort jag vände ryggen mot honom blev han galen. Jag försökte gå dit och belöna honom lugnt när han var tyst, men det funkade inte helt bra. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, för det går verkligen inte att ha honom med då man ska träna Fritz. Först så skär det ju i hjärtat när han blir så där, sen så stör han min koncentration och träningen med Fritz bli lite lidande.

Får träna mer kanske.

Rask och Focus fick i alla fall leka lite efteråt och det var superkul att se dem. Rask är en blue merle hane som bor här på Nydala också. Så två fläckiga som springer runt i löven var en fröjd för ögat. Nu tog jag naturligvis inte med mig kameran, men nästa gång ska den banne mig med!

2 kommentarer:

Sandra sa...

Härligt med framstegen i träningen med Fritz!! Tänk det är inte så länge sen du tyckte att han var omöjlig att motivera och tävling var uteslutet!!!

Ang Focus gapande så kan jag tyvärr bara säga att jag förstår dig. Inte så konstigt att just han är tokjävlig på just den punkten heller eftersom han var den som gapade, ylade och surade värst när han inte ville vara i valphagen som liten...
Dizzy är likadan om jag binder upp henne. Hon kan omöjligt vara tyst och titta på när jag tränar med Silly då. Däremot klarar hon fint att ligga plats lös. Antagligen så har kopplet i det läget blivit associerat med stress och gap och dålig träning från min sida. När hon rest sig när hon varit platsad så har jag bara lugnt gått tillbaka med henne och lagt henne igen. Så mitt råd är lugn, konsekvens och godis när han tyst och lugn och inga bannor när han är dum utan bara placera tillbaka honom (behöver ju inte alls vara platsliggande utan kanske bara inte stå längst ut i kopplets längd). Och planera att det är det du ska träna och mest skojja med Fritz eller träna trix el nåt bara så du inte förstör några moment med honom. Har man fler än en hund så vill man ju att det ska funka att ha med båda ut och växla vem man tränar med så var envis och träna på det så funkar det säkert sen!

sabine sa...

Joooo men jag e mellan jobb(å nu blev d nya framflyttat till feb:( och jobbar endast ca 6ggr/mån på det gamla)så jag har ju tid och mer därtill:) Men Daisy e som hör rasen till väldigt lättlärd och arbetsvillig..:)

Va bra att han kan ligg iaf!Daisy har fortfarande bekymmer med det om inte jag visar med näven!:/

Å tack för tipset,det funka!TACK!Du e vsst lydnadsexpert;)

Angående uppbindning så brukar jag binda upp Daisy lite här å var när jag e ute å gör grejer framför henne..funkar bra.Piper hon ignorerar jag henne å när hon e tyst berömmer jag henne(går fram till henne.inte på långt avstånd..för då kommer d pip!!)

Kram å hälsa de två fläckiga F:en