tisdag 21 oktober 2008

Pokerhaj och hunddagis

Idag var jag och Jenny återigen och tränade med hundarna. Idag på klubben. Rask har haft lite problem med hundmöten och sånt sen han blivit på hoppad några gånger (och tonåring), men idag skötte han sig hur bra som helst! Han är så fin! Dock så glömde jag inte kameran. Det var allt nedpackad i väskan, men vips så hade vi varit där i nästan två timmar och solen gått ner och då kändes det onödigt att plocka fram den. blir ju ändå så dåliga bilder då.
Körde lite agility med Fritz. Var faktiskt ganska länge sen nu. Han var peppad som få och sprang lite hur som helt. Jag fattar inte hur jag ska få honom kring en klurig bana när han bara hoppar allt som står ivägen. Kör bara snäva kombinationer så han inte ska kunna dra lika mycket framåt som jag velat i klass 1.
Sen var det dags för lydnad. Linförigheten som varit vårat störta orosmoln fungerar fint nu tycker jag. Inte perfekt, men fint! Ställande under gång körde vi också, den här gången med en kastad boll bakåt (att han fått ett boll-ha-begär på senaste veckan är ett av alla mirakel som händer med honom för tillfället). Gick mycket bättre faktikst, men ja.. det är svårt ändå att få honom att tvärnita.
Vi stötte på ett problem också, som jag egentligen visste sen tidigare, men nu visade det sig extra mycket. När han har legat på platsliggning ett tag så sätter han sig inte på komando när jag kommer tillbaka. Tittar bara på mig.. Tränade mest det sen på hela kvällen, så platsliggning kan han uuuutan problem =) det är sättandet som är kruxet.

Sen direkt efter (eftersom att det blev längre tid på klubben än jag räknat med) drog jag och doggsen vidare till Karl och Jenny för att leka pojkerhaj. Vi var 17 st som spelade för en 50-lapp var. Jag åkte ut ganska tidigt om det nu var någon som inte trodde det redan från början =)

Vi hade samtidigt hunddagis där. Focus, Fritz, Stella (blandis mellan newfoundland, schäfer, labrador och rottis, 11 månader), Alfons (DSG, 4 månader) och Doris (blandis med bland annar karelisk björnhund 4 månader). Behöver jag säga att det var livat?! =)
Hundarna hade jätteroligt, och till och med Fritz som kan vara lite tjurig och stel skötte sig över förväntan. Återigen ett bra exempel på att han är fenomenal på platsliggning var att jag la honom i köket och valparna hoppade över honom, slickade honom i mungipan och var allmänt stökiga runtomkring. Han rörde inte en fena förrän jag sa att det var okej *stolt som en tupp*
Sen fick jag anledning att vara ännu mer stolt över honom också när han faktiskt gick fram och hälsade på alla killar utan att rygga tillbaka alltför mycket.
Sen Focus älsklingen lekte så bra och försökte verkligen hinna till dörren när han var kissnödig, men det hann bli en liten pöl på vägen, sen satt han och väntade på att man skulle ta ut honom. Jag skulle faktiskt se honom (peppar, peppar) som rumsren när vi är själva i lägenheten. Blir det mycket annat så händer det att han glömmer av sig, men ändå! jag är skitstolt!
Allt som allt på så många valpar så blev det faktiskt bara 2 pölar och en halv skvätt fastän det var så mycket lek. Inte illa pinkat va?! :)


Här kommer lite bilder från kvällen (då jag faktiskt tog fram kameran som var i väskan)



Fritz vill som alltid egentligen mest hem



Lillfritz och Storstella



Någon som är förvånad att det var mest killar (14 av 17) som spelade?



Björn



Focus och Doris in action



Sötaste Alfons!


Här är en länk till en trevlig tävling också =)
http://tricolordogs.wordpress.com/

4 kommentarer:

sabine sa...

Focus verkar vara med på många festligheter iallafall ;)

Sandra sa...

Uppsittet efter platsen var Silly också dålig på. Trist att behöva många dk för det liksom. Jag lärde henne av en helt annan anledning att "sitta fint" med framtassarna i vädret genom att låta henne nosdutta i min handflata. Detta tycker hon är jättekul och funkar även från liggande så det kör jag efter platsliggning. Lite diskret handflata utåt samtidigt som jag säger sitt och hon studsar upp, duttar nosen i handen och sen sitter hon som ett ljus! Detta funkar ju självklart inte på eliten sen när uppsittet bedöms noga och enskilt av varje ekipage, men fram till dess är det ingen som tar nån notis över det. :)

Lilla Doris ser ju ut som en lite större modell av en Dexter ju!!

Jossan sa...

Vi har också samma problem med uppsittandet. Dexter tittar på mig med en blick som säger "åååånej SÅ dum är jag inte, jag ligger här som du sa till mig".. Så det står också på vårt träningsschema framöver.
Hehe, innan jag sett Sandras kommentar tänkte jag precis samma tanke om Doris.. som en stor Dexter :)

Anonym sa...

Väldigt söt Alfons:)