måndag 13 oktober 2008

Tandlös

Först måste jag tacka för alla grattulationer jag fått! Det värmer en massa ska ni veta =)

Jag har börjat läsa lite i "med sikte på 10an" om rutan. Det känns riktigt svårt och jag vill prata med lite folk också och höra vad de tycker är den bästa metoden innan jag sätter igång med projektet. Någon start i tvåan blir det ju inte än på ett bra tag, men jag måste förbereda mig mentalt =) Vad tycker ni är den bästa metoden och vad har ni för erfarenheter?

Lillskrutten har blivit stor också. Han har tappat två tänder i nederkäken. =) Örat som var lite snett tidigare har vikt sig framåt igen, men nu är de tyvärr inte lika symetriska som de var innan. Fick hjälp av min rumskompis idag att ta lite ståbilder på honom, så Sandra du får gärna säga hur du tycker att han ser ut och om det är något jag ska tänka på när jag ställer upp honom. Utställning har jag ju inte så stor koll på vad det gäller aussie (inte cocker heller för den delen och sanningen ska fram).

3 kommentarer:

Anonym sa...

På bilden ser det ut som om han står med bakbenen lite väl brett isär, men det är inte lätt på halt underlag!

Öronen kommer säkert att vandra fram och tillbaka och vika sig lite olika flera gånger, innan stannar. Det är inte hela världen om dom inte är symmetriska (det har faktiskt varken mor eller far), och det är helt ok om dom viker sig utåt också (som Monster och Dizzy har). Huvudsaken är att dom inte blir för tunga och hänger platt ner, eller att det blir ståndöron. Men den risken tror jag är liten.

Jag försökte med Monsters öron också, ville ju gärna ha fint framåtvikta. Men jag gav upp. Och när jag gett upp vek dom fram sig av sig själva. Och sen tillbaka igen...

Sandra sa...

Han står jättefint! Precis som mamma säger så står han lite bredbent bak men det beror kanske på underlaget mest. Annars står alla ben som de ska! Han är skitsnygg!!! Välvinklad både fram och bak, bra kort rygg och ordentlig benstomme! Han är jättefin och du får helt enkelt ta dig ut på en och annan utställning för jag tror inte det blir några problem att få honom fullcertad inte! Och sen lite bruks eller korning på det så har ni första championatet i hamn! ;)

Öronen kommer flaxa runt ett bra tag till så det är absolut inte slutresultatet du ser nu! På med tejpen igen bara så fort de börjar vinkla ut sig igen så kommer de nog bli jättefina!

Anonym sa...

Snygg lite kille! Står stadigt & fint :)

Angående rutan träning så tror jag mkt på att använda target. Därmot så ska jag lära Meja springa rakt igenom rutan istället för att lära henne ställa sig mitt i (som jag gjort med siri). Lättare att få hunden att hålla bra fart hela vägen då. Sen gäller det bara att få till ett snabbt ställade oxå...
Vilken metod man än väljer...när man kommit en bit i träningen så tror jag att det är bra att belöna hunden innan den når targeten för att den ska kunna första vad den håller på med & inte bara sikta in sig på targeten. Hmm känns lite luddigt & svårt att föska förklarai text så här. Men jag kan ju visa nån gång när vi ses om du vill