fredag 31 oktober 2008

Focus

Ja du Sandra. Jag vette tusan om jag ska vara lite besviken på dig ;)
När jag skaffade Focus ville jag ha något att verkligen sätta tänderna i (självklart inte bokstavligt). Hunden jag har fått är i det närmaste otrolig. Jag har inte så mycket att jämföra med, och jag vet att han säkerligen kommer att få perioder så man funderar om någon har bytt ut honom, men nu är han... ja, helt underbar.
Här är några anledningar varför han slår mig med häpnad!

1.Jag har testat slalom med honom 3 gånger, varav den 3e var idag. Går jag bredvid honom på hans högersida och har sagt slalomkomandot så går han själv de 6 pinnar jag ställt fram!!! Utan hjälp!!

2. Inkallning är han inte långt ifrån att hitta position någolunda bra helt själv, och det är efter bara några försök.

3. Han är rumsren. I alla fall när vi är hemma. Är vi borta ger jag inte honom en chans än att gå till dörren eftersom att jag inte vill att han ska kissa inne hos andra.

4. Han har en av- och påknapp som är knivskarp. Går vi in så är det lugn lek för (jaja, inte jämt kanske, men 90%) och ute är det race som gäller om jag inte tränar med honom.

5. Går att avleda hur enklet som helst om han sett någon människa/hund han vill gå fram till.

6. ÄLSKAR människor. Han vill bara pussas med alla han för chansen på.

7. Leker anpassat. Är det en försiktigare valp han har framför sig så leker han lugnt. Är det en tuff terrier så kan han nog sätta emot lite extra.

8. Han har till och med börjat visa lite mystendenser. :)

Den enda som jag kanske har en negativ åsikt om är när han binds upp när jag ska träna med Fritz. Det är riktigt jobbigt, men som sagt, jag har gett mig fan på att det ska gå!

Här är en bild på honom när han fyllde 4 månader. Behöver fortfarande träna på att ställa upp honom, men ni får ta det för vad det (jag) är.



Tack så mycket Sandra. Han ger mig väldigt mycket glädje och skratt, och ihop med min farbror så är det en perfect match även om de är olika som natt och dag.



Nog med snack om Focus. Idag upptäckte jag en mindre trevlig sak. Jag tävlade agility den 4e aug. Idag när jag öppnade min garderob så luktade det ruttet, mögel och andra liknande trevligheter. Det visade sig att i västen jag hade hängt in i garderoben låg det en påse med gammal korv från tävlingen! Fy fasen vad det luktade illa. Fick vädra mina kläder också. Huvva. Måste vara bättre på att tömma fickorna hädanefter.

6 kommentarer:

Sandra sa...

Om du visste hur mycket dina ord betyder för mig!!! Här sitter jag med tårar i ögonen och vet inte vad jag är mest glad för. Att Focus verkar utvecklas till en sån underbar hund, att han fått en sån underbar ägare eller att jag själv får chansen att uppleva detta genom er!!!
Uppbindningproblemet löser du med lite envishet och träning. Slalomet är jag grymt imponerad av!!!
Att Focus inte bara är en härlig hund utan dessutom snygg är ju som grädde på moset!

Massa varma kramar till er alla tre!!!!

Anonym sa...

Han är så fin lilla Fokus!! Snart är han inte liten något mer =)

Vet du om Aussie forumet för oss i norra sverige?

http://forums.cjb.net/aussienorrland.html

Hörs imorgon =)

Jossan sa...

Jag känne likadant för Stella, jag undrar bara när hon ska börja bli jävlig för just nu är hon den mest underbara hunden på jorden :)

Anonym sa...

Vilken sötnos!!

Anonym sa...

Underbar läsning!!!

Lisa. Han är kanon snygg!

/Marita

sabine sa...

Det är en aussie du köpt hallå!!!!:)

Jag har försökt övertala folk(hundfolk) i min närhet att bättre hundras finns inte sen jag fick Yenna!
Och det har du bevisat nu i detta inlägget!