söndag 19 oktober 2008

Taggad!

Tjoho! Jag fick tips av en bekant (Mats) som har en foxterriervalp (Brutus) om en utställning i Ö-vik den 9e november! Jag blev sjukt taggad. Jag ska givetvis anmäla Focus som den tävlingsnörd jag är. Mats och jag ska försöka ringträna lite tillsammans. Brutus är rätt översocial och står inte alltför ofta med 4 tassar i backen, och jag har ingen aning om hur Focus beter sig om man ska springa runt. Det ska i alla fall bli skitskoj!

Någon som har ett eller flera tips på hur jag ska föra mig och hur jag ska få honom att stå fint (vet ju nu att han inte ska stå så brett med benen :)

Nu började jag även fundera på om jag ska ställa Fritz också så han får träna inför den officiella två veckor senare. Det känns lite fjantigt att ställa en vuxen hund på en inofficiell, men gudarna ska veta att han nog behöver träningen.

Åååh vad roligt. Jag ÄR verkligen "crazy dog lady", så Sandra behöver verkligen inte oroa sig för att Focus kommer att bli understimulerad här uppe i Umeå =) Inte för att jag tror hon skulle skicka iväg honom så långt om hon trodde att han skulle bli det i och för sig =)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar säga att man ska lägga märke till hur hunden står och ser ut när den just fått syn på något spännande i fjärran. Det där ögonblicket när dom liksom fryser fast. Som dom står just då är väldigt ofta perfekt.

Hur man sen får fram det precis när det behövs är en helt annan historia, det är olika lätt (svårt!) med olika hundar och definitivt inte lätt att förklara med ord. Men då har du iaf kanske nån sorts bild av målet...

(Och det där kanske bara gjorde dig förvirrad istället för att hjälpa...)

Anonym sa...

Ta det med ro!
Titta dig omkring på utställningen. Rätt snart ser du nog hur du vill ställa upp honom sedan! På den första valputställningen... Var glad om han står hyffsat på alla 4
:)

Men en bild utav när de självmant ser något i fjärran, som Lena beskriver det. Tycker iaf jag är snyggare än om man behöver flytta runt på deras fötter. Det blir sällan samma utstrålning från hunden då. Gör sedan det du själv tror på.

/Marita

Anonym sa...

Ja, alltså egentligen är jag väl inte den rätta att ge råd... Alla som såg mig och Monster på hans premiär på Malmö Valp förra året, tycker nog att jag gör bäst i att hålla tyst. Och det kan väl ligga nånting i det...

Men det är som vanligt: jag kan en väldig massa. I teorin.

Sandra sa...

En välbyggd och korrekt hund står rätt alldeles av sig själv för det allra mesta. En mindre välbyggd hund får man alltid flytta runt ben på för att få den "snygg". Eftersom Focus iaf på bild än så länge ser inte bara korrekt och välbyggd ut utan dessutom fortfarande väldigt balancerad (detta kan nämligen försvinna i perioder när de är som sladdrigast) så tror jag att han ställer sig skitbra alldeles själv. En liten godis för att locka och fånga uttryck med och givetvis en koll på benen så tror jag du får till det rätt lätt. Jag försöker alltid låta dem ställa sig själva så mycket som möjligt. Hamnar de galet med fötterna så går vi bara runt i en minicirkel eller backar lite och ställer om. Ska man flytta ben och peta vill det till att man verkligen vet vad man ska flytta på och varför... :)
Glöm inte träna på att springa i litet vänstervarv och, för guds skull, hantering med tandvisning och kulcheck!! Men jag tvivlar inte på att det kommer att gå jättebra!

Sandra sa...

Tyvärr är jag fel person att fråga om domare... Jag är fullständigt omöjlig på att komma ihåg namn och dessutom är det bara de absoluta favoriterna (och hatobjekten) som fastnar i mitt minne. Resten glömmer jag otroligt fort...

Anonym sa...

Det är är jag faktiskt bättre på än Sandra! Att komma ihåg domare alltså. Men jag känner inte alls igen namnen, i valpklass behöver ju domaren inte vara auktoriserad på rasen, och är det en inofficiell utställning behöver det inte vara auktoriserade domare alls.

Se det som en övning, fäst inte alltför stor vikt vid kritiken, oavsett om den är bra eller mindre bra.