tisdag 30 september 2008

Valpträff och viltspår

Idag har jag varit crazy dog lady igen.
Jag började med att fara 1,5 mil för att lägga 2 st 300 meters viltspår åt Fritz. Gick en liten prommis med doggarna efteråt också för att de skulle få något roligt. Fritz ville dock hela tiden dra sig till spårbörjan. Mycket bra tecken minsann.

Åkte till affären och köpte lite potatis. Tänkte göra lite palt någon dag här framöver.

Hämta upp Emma och boxern Svea för att fara ut de 1,5 milen igen efter 4-5 timmar. Vi la ett 50 och ett 100 meters spår till Svea innan vi tog Fritz spår så de skulle hinna ligga ungefär en timme.

Första spåret Fritz gick hade han lite problem i början, men han redde ut det själv utan hjälp. Sen på en raksträcka så började han dra åt helt fel håll! Jag fick kalla till mig honom och rikta honom mot spåret igen, men han drog av åt samma håll igen! Jag höll på att bli riktigt irriterad på honom när jag insåg att jag är en dålig dålig matte! Jag försökte leda honom AV spåret. Fritz gick helt rätt och det var bara jag som hade dålig koll på snitslarna. Jag skämdes massor, men han var ju riktigt duktig som fortsatte fastän jag sa åt honom. Annars gick det bra.

Andra spåret gick han som en gud! Jag älskar att se honom när han verkligen spårar fint. jag njuter bara i andra ändan på snöret! I lagom takt (dock har vi ju inte hållt på så länge så jag kommer nog att få dämpa honom sen när han börjar kunna det bättre) och ganska noga också. Jag hade gått några egna avstickare också för att se att han inte spårade mig, men han visade ingenting på att jag kunde ha gått åt något annat håll. Det är så kul när det går som man vill. Om man tänker på hur han var i början. Helt ihopsjunken så fort han kände blodet. Nu ser man att han tycker att det är kul, även om han inte är intresserad av klöven när han väl hittar den. Han tar bara köttbullen som ligger under och sen är det som färdigt tycker han =)

Jag har dock en lite fundering som någon gärna får hjälpa mig med. Om man ska gå ett anlagsprov eller öppen klass, vad händer om han han gått i en cirkel och trasslat in sig i linan. Ska man gå fram och hjälpa honom eller räknas det som "fel" när man ska gå prov? Sen också om han börjar gå bakåt. Hur ska man föra sig själv då? Jag är ju egentligen helt grön på det här så jag är tacksam för hjälp. =)

Svea tog sina spår med glans också! Ett riktigt ämne minsann! Det är så kul att se någon hund som fattar på en gång vad det handlar om. Tvekade inte en sekund utan tyckte att det var skitkul!

Sen var det bara hem och käka innan första valpträffen för Focus. Fritz fick stanna hemma så jag och lillkillen fick lite kvalitetstid. Det var rätt intressant faktiskt även om det bara var grundläggande saker som vi tog upp. Var 2 schäfrar, 2 cavalierer, en blandis och en parson russel som var med. Tyckte att det var lite roligt när instruktören hela tiden sa positiva saker till Focus inför hela gruppen. Jag blev så stolt :) Han är verkligen jätteduktig.....och ögonkontakten!! I love it! Tänk om fritz också skulle kunna komma på tanken att ägna lite tid åt världen ovanför markytan ibland =)

Nu äre desperate och sängen som väntar! Sov gott!

3 kommentarer:

Jossan sa...

Ja det är verkligen grymt när det börjar släppa för mig o Dex, han har en superkontakt och älskar att träna, lite otippat med hans rasblandning:) Är också supernyfiken på att börja med spår senare, har provat med lillkillen, men se det var inte riktigt hans grej, han har bara en jävla näsa när det gäller att spåra upp snusk. Alla de små verkar ha en underbar kontakt, det bådar ju gott inför framtiden...:)

Sandra sa...

Jag vet inte alls hur det bedöms i viltspår men i bruksspår får man självklart trassla ut sin hund om den fastnar linan utan poängneddrag för det. Går hunden bakåt i spåret så hade jag bara stått still och väntat precis som när den går för ut åt sidorna. Dock får man vara försiktig med sånt på tävling då det lätt kan klassas som styrning... Då får man snarare traska efter fast man vet att det är fel.

Kul att det går så bra för både Focus och Fritz och du skulle bara veta hur härligt det är för mig att läsa om alla goda vitsord "mina" bebisar får!!!

Anonym sa...

Hej
Jag försöker mig på en förklaring.

Det är klart att du får trassla ut hunden! MEN sedan skiljer de på 1a pris får du ge STÖD till hunden om du däremot HJÄLPER den rätt så blir det ett 2a pris. Vid ett hjälp tillfälle!

Blir det flera eller att domaren behöver hjälpa er tillbaks till spåret, om ni är 100m av så går han/hon in och hjälper er tillbaks. KAN det bli endast ett 3e pris.

(I Anlagsprovet är det ju bara godkänd eller ej så prissättningarna gäller Öppenklass.)

"Som hjälp räknas när föraren ingriper i hundens arbete alternativt återför hunden till spåret"

SKK har en folder med tydliga regler. Tips, skaffa den.

Annars är det ju som i allt annat med hund, ett eget tyckande av domaren. Och där ute i skogen där ingen ser är de Verkligen enväldiga. Hoppas det var till någon hjälp.

Lycka till!

/Marita