söndag 7 september 2008

Lydnadsdebut!

Nu är den äntligen avklarad! Min och Fritz lydnadsdebut!

Jag hade kanske lite väl många mål, men jag behöver nästan det för att motiverat mig själv.

1. Han ska ligga på platsliggningen och inte ställa sig upp
2. Han ska få en 10a
3. Han ska få 5 poäng linförligheten.
4. Han ska inte komma sist.
5. Vi ska ha ett tredjepris.

Platsliggning 10
Gissa om jag är stolt över honom! Jag tyckte att han vra stabil på platsliggnignen innan, men när aussien bredvid honom ställde sig upp trodde jag det var kört, men han stirrade bara på mig! När det var ca 20 sekunder kvar så börjar en Welsh gnälla två hundar bort. Jag ser att Fritz börjar vifta på svansen och gnälla lite (domaren hörde nog inte det här) men jag spände min argblick i honom och han låg kvar!!! Och satte sig jättefint också när jag kommenderade honom!

Tandvisning 10
Jajjemensan det gick vägen det också. Det var en mycket trevlig tjej som var domare och Fritz tyckte nog att hon var söt, så hon fick gärna titta på hans tänder. Nästan tur att det inte var en kille. Han har ju lite problem med okända män.

Linförighet 6,5
Hmm.. ja, vad ska man säga?! Jag fick ju mer än 5poäng med jag vette tusan om jag tyckte att jag var värd det. Han missade första halten och gick fram en bit innan han han fattade att jag stod still. Då kom han dock genast tillbaka. Sen var det viiiiida svängar och jag fick tränga honom i en vänstersväng, sen satte han sig inte heller på sista halten. Dock ändå 6,5 poäng och mål nr 3 var uppfyllt!

Läggande 5
För det första kliade han sig innan han behagade följa med mig i marchen, sen så gick det låååångsamt att lägga sig. Hade förväntat mig lite mer, men efter linförighet utan godis så förstod jag nästan det.

Inkallning 9
Suuuuuper bra! När han väl kom vill säga. Jag ropade "Fritz hit", han tittade på mig och efter ca 3 sekunder kom han i världens fart. Han funderade som på vad han skulle göra tror jag. Synd, annars sa domaren att det varit en 10a.

Ställande 0
Han gick för många steg, så nu ska vi trääääna på att stanna fort.

Apportering 10
Inga problem. Det här kan han :D

Hopp över hinder 8
Här hade vi samma syndrom som inkallningen. Funderade till och med lite längre den här gången efter kommandot därför en 8a, annars som på inkallningen hade det varit en 10a. Eftersom att det tydligen är ett mönster så måste det tränas på att komma med en gång.

Helhet 8
Fick ett "Glatt" som kommentar. Det var säkert bra =)

Totalt 137 poäng, 3 poäng ifrån ett andra pris.

Jag är jättenöjd med honom. Han är ju trots allt farbror Fritz, så att ens ta ett tredjepris är faktsikt en bedrift.

Så målen:

1. Han ska ligga på platsliggningen och inte ställa sig upp
Check!
2. Han ska få en 10a

Check, check, check :D
3. Han ska få 5 poäng linförligheten.

Check
4. Han ska inte komma sist.

Vi kom näst sist! Check
5. Vi ska ha ett tredjepris.

Check!

Nu är dock jag Fritz och Focus heeeelt döda allihop, så nu ska det sovas!!

4 kommentarer:

Sandra sa...

Grattis till en finfin debut!!! Och att uppfylla alla målen är ju suveränt!!! Förutom nollan på ställandet och slarvet på linförigheten så var det ju skitbra ju!!! Slarvet på ställande, inkallning o hopp löser du säkert lätt och att bättra på linförigheten klarar du säkert också! Sen har du ju ett förstapris och LP1 som i en liten ask!!!

Kram/ Sandra

ps. en stabil plats trots störningar gör mig grön av avund när jag själv har en hund som Dizz som har massor av potential men ännu inte knäckt platsnöten...

Anonym sa...

Om jag nu gjort rätt så ska jag väl äntligen kunna kommentera här. På tiden att du får veta att även jag är här och håller koll ju!

Grattis till en fin lydnadsdebut!

"farmor" Lena

Anonym sa...

...fast jag hade inte tänkt att jag skulle heta lenath. Dumt.

Jossan sa...

Kan jag ens komma i närheten av det på min lydnadsdebut med dexter blir jag lycklig. Vi ska börja introduktion till lydnad 1 nu :) Hehe, skönt att höra att det inte bara är jag som känner mig som en lättretlig surtant! Men jag ska ju inte klaga egentligen, jag har ju avlastning ;) Ja jag ska ha det skönt där uppe