söndag 14 september 2008

Lite av varje

Viltspår


Idag var vi iväg till björkstadens hundklubb och skulle viltspåra. De har färdigsnitslade spår och lånar ut klövar och blod.

Vi var först på plats och hade våra hundar lösa. sen när det började dyka upp lite fler så satte jag Fritz i koppel eftersom att han kan bli lite grinig på andra hanar som han inte känner. Jag blev sjukt irriterad på en kvinna med en tollare. Det var massor av hundar som sprang lösa. Säger 10 st åt gången, och det är ju helt okej, om man är säker på att de är snälla. Denna kvinna dock hade hunden lös och han skulle hela tiden fram och mucka med Fritz som jag hade i stramt koppel. Han var på helspänn hela tiden min stackars vovve.

Hon hade den där tollaren kopplad lite mellanåt. Fast den där kvinnan hade ändå inte koll på honom. Focus gick förbi dem medan hon gav hunden godis och vad tror du hunden gör?! Han flyger på Focus!! Jag blir rosenrasande på henne eftersom att hon måste veta om att hunden är arg av sig. Jag fick samla all ilska inom mig och försökte genast muntra upp lillgrabben min och ömkade honom inte. Men det var sjukt svårt! Han verkade då inte ta illa vid sig för sen kunde han gå förbi den där hunden utan att rygga bakåt eller ens bry sig om honom, men det där är så sjukt onödigt när han är så liten. Det skulle ju kunna sätta men i honom för livet!

Efteråt så kom den jäveln fram till mig och Focus igen! Hon ville att de skulle hälsa på varandra. Aldrig! Jag visste ju att Focus inte var rädd för honom och jag hade verkligen inte tänkt riskera en till påflygning.

Hur tänker man när man har en arg hund lös så där när man vet att den kan attackera. Jag pratade med en av instruktörerna också och hon sa att det alltid blir bråka när den där är med. Jag tror att han bet 4 stycken och morrade åt allt! Tikar, hanar som vissa människor. Visst, det är trist om man har en sån hund, men då måste man hålla hunden efter hur den fungerar! Uppenbarglien så trivs den ju inte i sånna miljöer där det är mycket hundar.

Jag blir så arg!!

Nåja, förutom just det så var det en rolig och kall dag. När jag skulle lägga mitt spår så gick jag i något mossliknande underlag som jag hade gått på lite tidigare utan problem. Den här gången sjönk jag dock ner till låret! Shit, det var inte det jag väntat mig, så jag blev dyngsur hela jag. Kul.. sen skulle ju spåren vila drygt en timme också. Blev lite kylslaget där i slutet.

Focus hade ett så sjukt stort intresse av klövarna och blodet så jag la ett nästan 15 meters spår till honom också när jag ändå var i farten.

Fritz tog sitt 100 meters jättebra. Ibörjan gjorde han en ganska stor lov mot vägen igen, men efter det gick han nästan exakt i spåret hela tiden. Han är ju dock inte så intresserad av klöven när man kommer fram. Jag ska lägga ett till på tisdag hade jag tänkt och ta ett spår med en vinkel då.

Focus då? Jo då.. han luktade länge och väl på varje bloddroppe så spåret blev nog lite väl långt ändå för honom, men han hittade klöven och vilken glädje det var för honom. Skitnöjd var han! Ett ämne minsann =)

Behöver jag säga att Focus var en slagen hjälte när det väl bar hemåt? Efter nästan 4 timmar i skogen med en massa nysa intryck så har han sovit till ungefär nu nästan, med någon kisspaus också i och för sig.




Jag vet inte om det syns, men här är i alla fall efter jag tramat ner i vattnet.



jag behövde inget koppel till Focus på väg tillbaka från spåret. Jag höll i klövsnöret och Focus bar =)


Agility

När jag var på klubben och kollade på utställningen igår så blev jag erbjuden att vara med i ett aussielag i agility. =) Det är ju lite väl tidigt, men det är ju kul att bli värvad när han bara är 11 veckor =)

Bus

Nu busar Focus och Fritz nästan en gång per dag. Tidigare så var det inget alls. Fritz var inte intresserad för fem öre, men nu kan han till och med bjuda in lite på lek, även om det inte är så vanligt.

Mys

Focus myste med mig för första gången i torsdags tror jag det var. Annars har det varit bus som gällt. Nu la jag mig på golvet och han kom och skedade med mig alldeles frivilligt. Jag blev så glad! :D Efter det så har han kommit och kelat mer och mer faktiskt.

2 kommentarer:

Sandra sa...

Vilket litet stjärnämne du fått!!! Fast vi visste det redan så är det härligt att få höra att han redan spårar fint och noga och att han klarar av så mycket miljöer, andra hundar och annat nytt på ett så härligt och tryggt sätt!!!
Inte illa att bli värvad till agilitylag vid 11 veckor!!! Det är ju liksom ett tag tills han kan börja tävla... ;)

Jossan sa...

Såna där puckon finns det ju tyvärr alltför gott om! Tur att han inte blev rädd iallafall.. kul som sandra skrev att få vara med i ett lag! Det ska bli kul att påbörja agilitykarriären här också inom en snar framtid:) (fast inte med Stella då såklart..)