torsdag 13 november 2008

Långa skoldagar och inlägg nr 100

Nu skriver jag faktiskt mitt 100ade inlägg i den här bloggen. Det är rätt många, men jag tycker att det är roligt att få ur mig lite strunt då och då.

Igår jag med Jenny, Rask och Ebba i Vännäs och tränade lite lydnad. Fritz den stackaren som går på diet har inte fått en enda karamell sen i söndags var taggad till 1000. Han gick faktiskt mer eller mindre som en dröm. Det enda är att jag har så svårt att få honom är att fortsätta med snabba ställanden när jag inte har en boll i handen. Får väl fortsätta träna mer.

Tränade faktiskt lite ruta också. Satte upp en med mina egna koner och en med några andra som han inte sett innan. Satte en liten, liten target i varje och testade. Han gick in och touchade båda :D Jag tog bort dem och tränade lite annat ett tag, försökte igen och han sprang rakt till mitten och sökte!!!! Det är första gången han verkligen verkar fatta vart han ska. Jag finner inga ord på hur stolt jag är över honom! Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi när jag började träna med honom att han skulle kunna lära sig det!

Focus fick träna kontakt och ligg-stanna kvar. Det har han lite svårt för. Sitt-stanna kvar går mycket bättre, men i överlag tyckte jag han betedde sig bra för att vara i ett ridhus med andra hundar som tränar på sidan!

Idag har jag varit och sprungit igen med Fritz. Det är nästan oförskämt vad bra det går för oss. Det är som att jag inte direkt tappat så mycket konids sen i augusti. Jag tycker att det är sååå skönt. Påminn mig nästa gång jag hamnar i en lat svacka att jag faktiskt älskar att fara ut med Fritz på löptur.

I skolan har vi nu en riktigt bra föreläsare. Han pratar om hur man kan bygga ekologiska hus. Jag blir jättetaggad på att bygga ett eget någon gång i famtiden, samt ha några höns och ankor (eventuellt att valla på) en gård där hundarna slipper sura kvartersvärdar och...... ja, nu är det ju minst ett decennium dit så jag kanske inte ska fara iväg med tankarna alltför mycket, men roligt vore det! Ska först skaffa mig en karl som man skulle vilja leva med också, så som sagt... något decennium bort :)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Drömmar är gratis!

;)

kram
/Marita

Anonym sa...

Ohoj, vad Fritz är dukig, han kan ju vad som helst du sätter honom på. Jag tror han älskar att bara få vara med sin älskade matte utan små busfrön som förstör !!!, det var då ändå så länge det är kvar till jul, läääängtar efter er, suck/
Superkramar från Mamma

Anonym sa...

Idag var Rask skärp igen, hoppas vi bara hade en dags svacka.. Annars kan du få låna han ett tag ;p Vad heter kursen ni läser? är ute efter eko hus kurser, alt miljöanpassat byggande ;p

Jossan sa...

Va mysigt det låter! förstår inte heller varför det var så länge sedan jag var ute o sprang med Dexter, jag älskar också friheten av att springa med sin hund! Måste låta mig inspireras av dig och ta upp detta nöje igen! :) kram

Sandra sa...

Härligt att träningen går framåt!! Nu jäklar fick jag en spark i baken som heter duga!! Måste ju se till att Sillen klarar rutan också!!! Pinsamt att bli slagen av valpköparen och hennes cocker liksom... *asgarv* (Nä, jag skämtar det förstår du väl?!)

Bygg huset först och använd det att locka till dig perfekta karln istället! :)
Kramis och ha en härlig helg!!!

Anonym sa...

Haha, min killes brorsa är singel juh!! ;) 23, har eget hus på landet, nästan granne med oss, trevlig o snygg..
Slå till bara! =D
Josefine o Ezco